Pagina's

dinsdag 5 mei 2015

Een pleidooi voor het echte leven | Column

Beste internetvriend,

Ik heb jou nog nooit ontmoet. Nog nooit aangekeken, nog nooit aangeraakt. Hebben wij ooit elkaars hand geschud, naast elkaar gezeten of samen cappuccino gedronken? Ik heb nooit meer van jou gezien dan een profielfoto of een selfie, die natuurlijk is uitgekozen uit een reeks van twintig. Ik heb jou nog nooit in het echt gezien.

Maar wat is echt? Kunnen we het internet tegenwoordig niet als 'het echt' beschouwen? Ben jij een minder goede vriend dan de mensen van wie ik dagelijks hun aura betreed?

Volgens mij niet. Jij bent ook een mens, die mij ook niet eerder ontmoet heeft, maar mij wel als vriend beschouwt. Intussen weten we dat wij elkaar kunnen vertrouwen, we kennen elkaar immers als meer dan een jaar.

Wil je mij wel 'in real life' zien? Zonder een scherm voor mijn neus ben ik anders, hoor. Ik zeg veel minder, veel bescheidener. Zou je het beeld dat je nu van mij hebt willen laten verpesten door de ik die ik 'in het echt' ben? Vooruit, laat ik eerlijk zijn. Dat wil ik eigenlijk ook wel. Ik wil je graag ontmoeten, met je praten en je hand schudden. Zullen we het 'in het echt' doen?

Nee, toch liever 'in het nep'. Dat klinkt zo stom, hè? Ik vind het internet ook 'het echt', maar jouw hand schudden kan niet met een scherm ertussen.

Starbucks, half zes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten