Pagina's

dinsdag 22 juli 2014

[Boekenplank] De Avonturen van Sherlock Holmes

Na het zien van de de serie Sherlock van de BBC, wilde ik ervaren hoe Arthur Conan Doyle aan het eind van de 19de en het begin van de 20ste eeuw de verhalen van Sherlock Holmes vertelde. Het boek dat ik gelezen heb bestaat uit 16 korte verhalen en wordt ook wel 'De memoires van Sherlock Holmes' genoemd.

De Avonturen van Sherlock Holmes

Titelbeoordeling

Als je eens kennis wilt maken met de schrijfstijl van Doyle, wil ik je dit boek zeker aanraden. De mysteries die Holmes moet oplossen zijn op het eerste gezicht heel moeilijk, maar als Holmes zijn methoden erop loslaat is niets meer een geheim. Toch geeft het niet een bovenmenselijk gevoel, maar eerder gewoon enorm intelligent. De verhalen die in dit boek vertelt worden zijn:

  1. De Club van Roodharigen
  2. De Man met de opgekrulde Lip
  3. Het Avontuur van de gespikkelde Band
  4. Het Avontuur van De Bruine Beuken
  5. Zilverbles
  6. De kartonnen Doos
  7. Het gele Gezicht
  8. De Klerk van de Effectenhandelaar
  9. De Gloria Scott
  10. Het Musgrave-Ritueel
  11. De Landjonkers van Reigate
  12. De Gebochelde
  13. De inwonende Patiënt
  14. De Griekse Tolk
  15. Het Scheepvaartverdrag
  16. De laatste Zaak

Ook om even af en toe een kort verhaal te lezen is dit boek een aanrader. Het is geen doorlopende vertelling, maar echt losse avonturen. Overigens kan ik wel aanraden eerst 'Een Studie in Rood' (eerste Sherlock Holmes boek) te lezen, zodat je weet hoe Holmes en Watson elkaar voor het eerst ontmoet hebben.
Op het gebied van diepgang, schrijfstijl (je moet wel houden van de ouderwetse schrijfstijl, maar dat die ik, dus dat haalt het cijfer omhoog), verhaallijn en uniciteit geef ik dit boek een 8.2. Uitstekend!


Photo credit Sherlock: sake028 via photopin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten